FEL
Rotundus

Kulcs az ügyféllojalitáshoz


MINDEN ÜGYFÉL EGYÉNISÉG

blog

Munkahelyi motiváció kívülről-belülről

Darwish Diána

Nagyon felkapott manapság a motiváció kérdése. Sok cikket és tippet olvashatunk a „hogyan motiváljam a dolgozóimat, miként tegyem hatékonyabb munkaerővé az egyes generációba tartozó munkavállalóimat” témakörökben.

Mindenek előtt különbséget kell tenni a külső és belső motivációk között. A külső motivációk olyan külső jutalmazó eszközök, mint például a pénz (és egyéb indirekt formái). Nem maga az elvégzett munka okoz örömöt, hanem egy külső „eszköz” kell a jutalom érzethez. Mondhatni ez a legegyszerűbb eszköz, de nem feltétlenül a leghatásosabb. Ezzel szemben a belső motivációk olyan tényezők, amelyek a személynek magának belső örömöt, megelégedést okoznak. Vagyis például azért dolgozik valaki, mert szereti a munkáját. Míg az extrinzik motivációk „pillanatnyiak”. Addig az intrinzik motivációk hosszú távon, a személyiségbe épülve tartják fenn a motivációt. Ennek a jutalomnak az értéke pedig a munkavállaló hatékonyságában és lojalitásában mutatkozik meg. A szervezeteknek ezért érdemes belső motivációkra feltárására energiát fordítani, mert hosszú távon jobban kifizetődnek, mint a „pillanatnyi” jutalmazó eszközök. Legyen szó akár hatékonyság növelésről, vagy a munkaerő megtartásáról.

A másik fontos dolog az egyén vs. sztereotípiák kérdése. Én hiszek abban, hogy mindenki egyéniség. És ahogy a fogyasztók szempontjából nem minden 30 éves, 2 gyermekes, főiskolai végzettségű, szőke nő szereti ugyanazt, ugyanez vonatkozik a munkavállalókra is. Trendeket persze fel lehet fedezni a bizonyos típusú munkavállalók motivációjával kapcsolatban. Azonban ahhoz, hogy valós képet kapjunk és hatékonyan tudjuk motiválni dolgozóinkat, több szempontot is figyelembe kell vennünk, és időt kell szakítanunk az egyéni motivációk feltárása is. Persze ez nagy munka, de ma már vannak olyan cégek, akik ezt elvégzik helyettünk, illetve a cég részéről befektetett energia sokszorosan megtérül, pozitív hatása pedig hosszú távon fennmarad.

„Munkavállalók motiválása” témakörben tehát akkor mehetünk a legbiztosabbra, ha magukat, a dolgozókat kérdezzük meg erről. De addig is pár ötlet, amit érdemes fontolóra venni, ha cégünkben a belső motivációkra akarunk építeni.

1. Minden dolgozó egyéniség- Már sok esetben annak a kérdésnek a feltétele a főnök részéről, hogy „hogyan tudnálak támogatni abban, hogy hatékonyabb legyél a munkádban?”. Ez a gesztus hatalmas energiákat mozgathat meg a dolgozóban, úgy érzi, hogy „fontos vagyok”, „odafigyelnek az egyéni igényeimre”.

2. A szavak ereje- A dolgozó felé megfogalmazott dicséret, a munkájának elismerése, az azonnali pozitív visszajelzés szárnyakat ad a munkavállalóknak. Az „elismernek” érzése, erős belső motiváció.

3. Én-hatékonyság megélése- Komplexebb feladatok és kihívások teljesítése, és a „komfortzónán túli lét”-ben való helytállás szintén jutalom értékű a munkavállaló számára és pozitívan hat önértékelésére.

4. „Jól érzem magam a munkahelyemen”- A munkahelyi feladatokon túl a szociális környezet, a munkatársakkal való jó kapcsolat is működhet belső jutalomként. A támogató, együttműködő és emberi munkakörnyezet pozitívan hat mind a munkahelyi hatékonyságra, mind a pszichés jóllétre.

Ha ezeket a pontakt végig gondoljuk és kis lépésekkel, a mindennapokban változásokat eszközölünk, már nagyon sokat tettünk munkavállalóink hatékonyságának növeléséért, pszichés jóllétéért és a cég iránti elköteleződésért.


A szerző

Darwish Diána

Munkavállalók, HR témák
Contact